Napriek tomu, že zjavne ani jeden z nich nechcel cukríky kupovať, zareagovali odlišne. Otec povedal: „tak OK, ale nič viac“. Mama bez slova, ale veľavravným pohľadom a o stupeň vyššou teplotou ako vonku, zobrala vrecúško cukríkov a vrátila na miesto.

Slovo asertivita nemá slovenský ekvivalent. To assert v angličine znamená presadzovať, uplatňovať, trvať na niečom. Synonymum je to dare = odvážiť sa, vzdorovať, trúfať si, alebo smieť. Je síce pravda, že slovo asertivita už bolo prijaté ako zdomácnené do slovenského slovníka, ale napriek tomu, že sa ním mnohí oháňajú, nevedia čo presne znamená.

So slovom asertivita ma napadajú ďalšie 3 slová, ktoré síce s asertivitou nesúvisia, ale ľahko sa môžu za ňu zameniť. Manipulácia, agresivita a napadnutie (nie fyzické). Rozdiel je obrovský. Kým asertivita súvisí s čestnosťou a záujmom o druhú osobu, ostatné 3 charakteristiky skôr s pretvárkou a záujmom o seba.

Teraz sa vráťme k nášmu, síce ku krátkemu, ale o to nudnejšiemu príbehu na začiatku. Prvé, čo ma napadlo bolo, že si kúpim ten istý balíček cukríkov čo odložilo dievčatko a ochutnám ich, aby som chvíľu cítil to nadšenie pri ich jedení, ktoré nezažije ona. Ale potom vyhrala profesionalita a zatlačila moju ľudskú zvedavosť. “Ako by som sa zachoval ja? Ako sa správne mali zachovať? Ktoré cukríky by som si vybral na mieste toho dievčatka? Prečo má jej mamina nohavice až pod pazuchami?” Takéto a podobné svetzachraňujúce myšlienky mi začali krúžiť hlavou. Tu je ich vyhodnotenie:

Rodičia prejavili presné protipóly asertívneho správania sa, ktoré nebude vedieť dcérka pri ďalšom pokuse vyhodnotiť. Kým otec bol pasívny, mama bola agresívna, alebo ak chcete nasertívna. Odpoveď na 3. a 4. otázku je: „netuším“.

V každom prípade asertívni rodičia by v prvom rade vysvetlili dcérke dôvod, prečo jej cukríky nechcú kúpiť, v druhom rade (ak je to reálne) by jej vysvetlili za akých podmienok (ekonomických, klimatických, prípadne seizmologických a pod.) jej cukríky kúpia a následne by ju poslali vrátiť ich odkiaľ ich vzala. Potom ma pobavila predstava, ako otec usádza dcérku do svojho BMW radu 7 a vysvetľuje jej, ako mu klesá EBITDA v jeho spoločnosti, ale v momente, keď dozorná rada nájde vinníkov, jej tie cukríky kúpi. Samozrejme odporúčam argumenty na jej (alebo zákazníkovej) psychickej úrovni.

Ako každá správna bájka, aj tento môj blog má ponaučenie. Asertivita je cesta k úspechu oboch strán. A ako byť asertívny ?

1. vyjadrujte sa vo faktoch
2. majte ujasnený cieľ komunikácie a prezentujte ho
3. používajte slovesá vyjadrujúce akciu
4. celú komunikáciu veďte v smere jej riešenia
5. úprimne sa zaujímajte o svojho komunikačného partnera
6. hľaďte mu do očí
7. a samozrejme nehovorte „ÁNO“, keď myslíte „NIE“