A budeme úprimný - možno keby ste si nasledovné body mohli prečítať na začiatku rozhodnutia založiť si živnosť a firmu, mnohé očakávania a kroky by boli iné. Nie je náhoda, že viac ako 80 percent ľudí radšej volí istotu-neistotu "stáleho pracovného miesta".  Aké sú to teda tie veci, ktoré vám na začiatku podnikania nikto nepovie ?

1. Nikdy nebudete „sám sebe pánom“
Pripravte sa na to, že od momentu, keď začnete podnikať, stane sa vaším novým „šéfom“ každý klient – a to nielen ten, ktorého ste získali, ale aj všetci tí, ktorých sa získať snažíte. Pripravte sa na „šibeničné termíny“ alebo naopak na náhle a ničím nepodložené odmlčanie, na stále nové a meniace sa požiadavky, tlaky na zníženie ceny alebo získanie iného benefitu, či na „odkladanie výplaty“, teda úhrady vašich faktúr ďaleko za dohodnutým termínom splatnosti. Navyše sa vašimi nadriadenými stanú aj všetky úrady a ich administratívni pracovníci, ako napr. sociálna poisťovňa, živnostenský úrad, daňový úrad, zdravotná poisťovňa či dokonca banka, ak spravíte klasickú podnikateľskú chybu a vezmete si „štartovaciu pôžičku“.

2. Pripravte sa na výdavky, o ktorých ste predtým možno ani netušili
Náklady na založenie firmy alebo živnosti, povinné odvody, dane, náklady na účtovníka, právnika (príprava zmlúv, dokumentov), kanceláriu (alebo aspoň virtuálne sídlo spoločnosti), doména a hosting vašej webstránky, vytvorenie web stránky, poplatok za e-mailovú adresu (ak teda nechcete používať @gmail.com), tlač vizitiek a hlavičkových papierov, výroba promo materiálov (perá, brožúry či katalógy, roll-up na konferenciu, foldre na stretnutia s klientmi, …), náklady na grafika (logo, materiály), kúpa legálnych fotografií a hudby, kúpa legálneho softvéru (napr. MS Office, CRM softvér, Dropbox na zálohovanie alebo externý harddisk navyše, …), papiere a tonery do tlačiarne, náklady na kávy a obedy s klientmi, darčeky pre klientov, náklady na pohonné hmoty a ubytovanie pri pracovných cestách mimo vášho bydliska, marketingové podujatia, vstupenky na konferencie, výstavy, networkingové podujatia, reprezentatívne oblečenie, zvýšené náklady na telefonovanie a internet, …

3. Home office nie je až taký dobrý nápad, ako by sa mohlo zdať
Samozrejme, home office má svoje výhody, medzi ktoré patrí najmä to, že ušetríte nájomné za kanceláriu a jej vybavenie. Na druhej strane už po pár dňoch či týždňoch zistíte, že pracovať doma niekedy znamená nepracovať… Pretože „popri práci“ pustíte práčku, naložíte umývačku riadu, vysypete smeti, uvaríte si obed, povysávate, zbehnete do potravín kúpiť niečo na večeru, pustíte si telku, pôjdete von so psom, upracete neporiadok, preparkujete auto, prezlečiete periny, polejete kvety, … A pokiaľ to predsa len dokážete zvládnuť a vyhradiť si čas na prácu, časom budete mať pocit, že stesvoj domov tak trochu stratili – miesto, ktoré bolo predtým určené na oddych a relax, sa postupne a pomaly začne meniť na miesto pracovných stresov a preplnených šanónov.

4. Ak robíte niečo, čo robia aj iní, tak…
…to máte ťažké, pretože konkurencia, ktorá začala dávno pred vami, má pomerne dobre rozdelený trh a získaných klientov. Samozrejme, vždy je to iba otázka toho, čo a ako dokážete svojim klientom ponúknuť – a nemám na mysli iba samotný produkt či službu, ale najmä vašu komunikáciu, skutočný záujem o potreby klienta, kvalitu a spoľahlivosť. No pripravte sa na to, že budete musieť byť skutočne kreatívni a nájsť nové spôsoby ako z existujúcej služby či produktu, ktoré majú v ponuke vaši konkurenti, spraviť svoju vlastnú výhodu a pridanú hodnotu.

5. Ak naopak robíte niečo, čo nikto pred vami nerobil, tak…
…to možno budete mať ešte ťažšie, ako v prípade bodu č. 4, aj keď motivačné knihy a svetové podnikateľské portály sú plné článkov o tom, aké potrebné je priniesť na trh niečo nové. Pri tomto čítaní určite narazíte na „klasiku“ v podobe Steva Jobsa a vynájdenia nového produktového segmentu v podobe tabletu iPad. Samozrejme – ak máte k dispozícii milióny eur na vývoj a následné PR, vytvoriť a následne predať niečo, čo predtým neexistovalo, je hračkou. V opačnom prípade vás však čaká náročná cesta desiatok neúspešných prezentácií a rozpačitých pohľadov zo strany potenciálnych klientov.

6. Jedinou istotou sa vám stane neistota
Neistota v podobe zrušených obchodných stretnutí, neprichádzajúcich zákazníkov, nespoľahlivých dodávateľov, neuhradených faktúr, na poslednú chvíľu zrušených dovoleniek či voľných víkendov, meniacich sa zadaní a požiadaviek klientov, zvýšených odvodov či iných poplatkov, zdravotných komplikácií, príchodu veľkého konkurenta, skrytej chyby produktu, …

7. Pripravte sa na rozhodovaciu paralýzu
Na začiatku (aj vďaka entuziazmu, ktorý väčšinu začínajúcich podnikateľov sprevádza) je všetko jasné – logo, slogan, texty na web, obchodný model, financovanie, cieľová skupina zákazníkov, marketingová stratégia, vlastnosti produktu či služby, dodávatelia, plánované zisky, … Časom však začnete svoje rozhodnutia prehodnocovať – na základe odozvy trhu, na základe nových požiadaviek klientov, na základe nových zistení, na základe nových trendov, na základe stavu vašich financií, na základe času, energie či možností, ktoré budete mať k dispozícii. A možno prídete do stavu, keď dokážete každé svoje rozhodnutie rovnako dobre odôvodniť aj zavrhnúť…

8. „Osvedčené“ marketingové tipy a návody ako uspieť na 99% nebudú fungovať
Prečo? Pretože takmer vždy sa týkajú úplne iného typu spoločnosti či podnikateľského modelu, než je ten váš. Ak ste nadšení z toho, ako robí marketing Apple, Amazon, Google, Mercedes, Starbucks, či hoci aj kaviareň z vedľajšej ulice, myslite na to, že financovanie, personálne kapacity, história, produkty a celková situácia sú úplne iné, než je to u vás. Nechajte sa inšpirovať, ale nikdy tieto modely nepreberajte a nesnažte sa ich do svojho podnikania integrovať za každú cenu.

9. Motivačné knihy a príbehy úspešných vás na začiatku budú inšpirovať a časom dostanú do depresie
Čítať príbehy ľudí ako Henry Ford, Bill Gates, Steve Jobs či Gándhí je na začiatku skvelé. No ak sa na týchto príbehoch stanete závislými, ak sa raz budete chcieť vidieť na ich mieste, ak vás v podnikaní poháňa vidina veľkého interview v mienkotvornom magazíne či bronzový odliatok vašej hlavy na priečelí rodného paneláka :-), v tom prípade sa časom zákonite dostanete do stavu depresie z toho, že sa to nedeje. Žiaľ, štatistika podnikania hovorí jasne, že veľká časť podnikateľov skončí svoje podnikanie do 5 rokov od založenia. Preto ak dokážete vďaka svojmu biznisu platiť účty, slušne sa obliekať a uživiť seba a svoju rodinu, už v tomto momente ste dosiahli veľký úspech. Majte ambície, sny a plány, no prehnané očakávania či kopírovanie cudzích „success stories“ ešte nikdy nikomu nepomohli k skutočnému úspechu.

10. Ak chcete byť verní morálnym hodnotám a podnikať poctivo, s veľkou pravdepodobnosťou nezbohatnete
Videli ste film „Vlk z Wall Street“? Ako je možné, že sa tento film či citáty jeho hlavnej postavy pravidelne zobrazujú na sociálnych sieťach ako zdroj motivácie o tom, že keď človek chce, tak dokáže „uspieť a byť bohatý“ ? Veď celý film bol o špinavom, nečestnom podnikaní postavenom na okrádaní ostatných ľudí. Ak sa rozhodnete podnikať bez úplatkov, bez likvidačných cien pre vašich dodávateľov, bez klamania zákazníkov, bez používania lacných náhrad namiesto kvalitných surovín, bez nelegálne stiahnutých softvérov, bez okrádania svojich zamestnancov, či bez krátenia daní, je veľmi pravdepodobné, že výsledný čistý zisk vám dokáže zabezpečiť slušný život, no veľkú jachtu v súkromnom prístave, či 5-poschodový mezonet v centre Monaka si asi (minimálne v prvých rokoch podnikania) dovoliť môcť nebudete.

Tak prečo vlastne ísť do podnikania
Iba jediná vec je správnym dôvodom na vlastné podnikanie – sloboda naplniť svoje sny, svoje vízie, svoje hodnoty a najvnútornejšie túžby. Možnosť meniť svet a ľudí okolo seba produktmi a službami, ktoré budete poskytovať. Priestor pre kreativitu a určovanie pravidiel ďalšie vývoja vo vašej oblasti podnikania. Sebarealizácia a sebavyjadrenie – to sú skutočné hnacie motory, ktoré vás dokážu udržať pri podnikaní aj vtedy, keď si budete hovoriť, že to možno nemá zmysel. Pretože iba vtedy, keď má vaše podnikanie zmysel, má zmysel podnikať.